Toen een auto nog een automobiel was en Citroën de ene na de andere klassieker ontwierp.
 
 
historie
traction avant
snoek
HY
       
 

De eend kon alleen uitgebroed worden bij Citroën. Lees en kijk hoe iets moois ontstond.

André Citroën (zijn vader was een nederlander) was een man met een visie. Hij deed dingen die andere autofabrikanten niet deden. Voor de oorlog was er de Rosalie waarmee in 1933 300.000 kilometer werd gereden met een gemiddelde snelheid van boven de 90 km/uur. Een internationaal record. Na de oorlog zet Citroën de concurrentie op achterstand met haar hydropneumatisch geveerde modellen DS, SM en CX. Maar bovenal schiep Citroën de meest schitterende modellen. Het enige nadeel was dat zij vaak gevoelig waren voor roest. Maar ook dat bleek een aspect waarin Citroën zich onderscheidde van andere merken: geen ander merk vergaat zo elegant…

 
       
 
  Citroën besloot in 1935 een auto te ontwikkelen die geschikt zou moeten zijn voor het Franse platteland. Het voertuig moest twee boeren met 50 kilo aardappelen kunnen vervoeren. Een mand eieren moest een rit over het platte land eveneens overleven.
Zuinig en betrouwbaar en goedkoop. Het uiterlijk was niet belangrijk: hij mocht lelijk zijn. Het wonder werd ontworpen. Aan die laaste eis werd echter niet voldaan: het bleek een klassieker te zijn.
 

       
 
Lange tijd werd gedacht dat slechts 1 prototype de 2e wereldoorlog had overleefd. Recent zijn meerdere exemplaren opgedoken.  
 
       
  In 1948 werd een aangepast ontwerp aan de pers en het publiek getoond. In Frankrijk was men verheugd. De meeste journalisten vonden het niets. Een nederlandse journalist schreef over het "lelijke eendje"van Citroën. Sindsdien heeft de 2CV die bijnaam in Nederland (In België is dat trouwens geit). In 1952 werd de 2CV voor het eerst geëxporteerd. Nederland had de eer het eerste exportland te zijn. De wagen werd hier aanvankelijk maar matig verkocht.  
       
 
  In 1948 was de 2CV uitgerust met een 375 cc motor, een luchtgekoelde 2 cilinder en 4-takt kopklep benzine motor.
 
       
  De motor en het ontwerp zijn vanaf 1948 tot het uit productie nemen in 1990, niet essentieel veranderd. Van net 9 pk liep het vermogen wel op tot 28 pk bij de laatste modellen. Dat was toch snel goed voor 110 km/uur of meer (wind mee).